tisdag 12 februari 2013

Innebandytårta.

David fyller 11 år och han gillar innebandy. Tröja, klubba, boll och självklart vinnarmedaljen! Men han gillar något annat också...PENGAR!!! Och vem gör inte det?


onsdag 30 januari 2013

Golf tårta.

Min sons lärare beställde denna tårta till kompisens 50-års fest. Det finns en rolig historia kring vännen och hans humör på golfbanan... Tydligen gick det inte som han ville en gång vilket slutade med en tillknycklad klubba som sedan flög till skogs. Klubban letades upp och förvarades i några år innan den slutade som 50-års present till den tidigare ägaren - tillsammans med en bok i självbehärskning och denna tårta! Kul!


lördag 19 januari 2013

The Batmobile cake!

När Arvid fyllde år var det självklart att han skulle ha Batmobilen. Jag var lite tveksam till min förmåga i detta och försökte lite snyggt styra över det hela till en Batman figur eller likande på en vanlig tårta... Men till slut meddelade Arvid att "det finns på datorn hur man gör en Batmobil, det är bara att ta sockerkaka och bygga ihop med smet och sen måla marsipanen svart!"
Nej, nu tusan var min tanke...han ska minsann få! :) Och så här blev den! Sjukt kul att göra faktiskt!


 

Djurgårdentårta.

Wilmers 8-års dag firas med en hockeytårta - D.I.F. såklart! Nummer 19 har spelaren på ryggen, Wilmers födelsedagsdatum och tröjnummer... Grattis!
 

lördag 15 december 2012

Sofia 40 år!

Oj, oj...nu blir det party! Min svägerska fyller 40 och självklart ska man ha lite roliga tårtor då! Jag fick fria händer med utseendet. Två av dem skulle innehålla lakritsmousse och då fick utsidan såklart passa till det...svart marsipan! Tycker själva att det är läckert med svart marsipan. Förutom lakritsmousse blev det hallon med citrongrädde. Mumsigt faktiskt!
 
 

 
Det behövdes ju självklart fler tårtor än två...fyra stycken gräddtårtor blev det också. De fick innehålla lite mer traditionell fyllning med hallon och marsángrädde.
 
 


söndag 16 september 2012

Max djungeltårta.

Så är det Max tur att fylla år. 7 år! Och så klart vill han också göra en egen tårta. Han vill ha mycket färger så vi bestämmer oss för en djungeltårta! Han blir lite inspirerad av Djungelboken och vill helst ha med alla figurer därifrån. Men för att alla de ska få plats så krävs det säkert fyra våningar och så många gäster är det inte...
 
Så en liten Mowgli, en orm och en björn fick det bli. Och så buskar och träd såklart! Ser ni kokosnötterna och bananerna i palmerna? Max har själv gjort naturen och Mowgli och jag har gjort djuren. 
 
 
Björnen har halkat på bananskalen och slagit i huvudet! Han ser lite snurrig ut...

 
Bananerna har Max gjort! Det blev som en liten bananfabrik till slut...
Grattis Max!!

lördag 25 augusti 2012

Maltes dop.

Lilla Malte döptes den 25 augusti och han var så nöjd under hela cermonin. Till festen efteråt var det jag som fick äran att göra tårtorna.
 
En liten bebis ville min syster att det skulle vara på tårtan, i övrigt fick jag fria händer. Han fick en lite blå filt med hjärtan på. En arm skulle synas också förresten...och knubbig skulle den vara! Malte har nämligen en hel del veck...den godingen!

 
Och tossingarna sticker ut såklart!

 
Den andra tårtan fick klossar och en nalle som dekoration. En liten bil tittar också fram.

 
Sen måste jag ju visa den fina presenten han fick av oss och mina föräldrar! En jättefin stol med hela Barbafamiljen på! Målad av min vän Annelie - visst är den underbar!