söndag 23 februari 2014

Här kommer Pippi Långstrump...

Äntligen!! Hur länge som helst har jag velat göra en Pippi-tårta! Tror att det beror på att man kan gå loss på glada färger. Vilken tur att Olle önskade sig det när han fyllde tre år! Och det var en extra bonus att hans favoritfärg är gul...


Naturligtvis är Herr Nilsson med och en kappsäck med guldpengar.





















Familjen gillar grädde så självklart var det massor av grädde i! Tillsammans med vaniljkräm, maräng och jordgubbssylt så blir det smaskens!

lördag 4 januari 2014

Husvagnstårta.

Jag fick en ganska rolig beställning när Mats skulle fylla 50 år. Han gillar sin husvagn och tårtan skulle såklart vara en Polar. Mats är även ett Djurgårds-fan så färgerna på husvagnen skulle självklart gå i rött, gult och blått!
 
 
Om det ska vara en Polar så ska ju självklart isbjörnen vara på plats!
Om ni ser att det är något rött på taket så är det bara texten där det står Mats 50 år...

 
Fyllningen blev hallon och citrongrädde samt marsangrädde och den är täckt med marsipan.

söndag 1 december 2013

Chili tårta!!!

Ja, då var det dags för maken att fylla år! Han behövde inte fundera så länge på motiv utan ville självklart ha chili! Helst skulle han nog vilja ha chili i tårtan också men eftersom vi skulle låta gästerna äta den så skippade vi det...

 
Önskemålet var en stor röd jalapeño och nog blev den stor alltid! Innehållet blev mangopuré med passionsfruktsmousse och geléhallonmousse. Mums!

 
Men det är ju synd att bara kasta tårtbotten som blir över från att ha skurit ut den stora tårtan! Så jag slängde ihop en till! En liten Habanero Lemon fick det bli! Det blev samma fyllning så när som på övre lagret där det fick bli riktiga hallon istället för geléhallon.
Mycket tårta blev det!

söndag 10 november 2013

Blixten McQueen sladdar in!

Erik som fyller tre år helt enkelt avgudar Blixten McQueen! Så självklart är det Blixten som får pryda tårtan! Här kommer han sladdandes genom öknen...Ka-Chow!!

 
Sanden är gjord av krossade kex, i övrigt är det marsipan som gäller. Innehållet skulle likna Gustav Adolfs tårta så det blev chokladbottnar, maräng, banan, grädde, vaniljkräm och lite äppelmos...

lördag 19 oktober 2013

Wilmer gillar Babblarna!

Ja, man måste ju hålla sig uppdaterad på barn-TV när man jobbar på en barnmottagning...men det här hade jag helt missat! Kanske för att Babblarnas målgrupp inte är så verbala ännu? Men allt löser sig med Google! Så låt mig presentera - Babblarna!

 
Tyvärr så har jag inte koll på vad varje gubbe heter...ni får Googla det själva! ;)
 

 
De verkar i alla fall vettigare än Teletubbies som gick när vår äldsta var liten! Och de är så färgglada och söta! Grattis Wilmer!!


lördag 21 september 2013

Dop med rosa romantik.

Dop i härliga september! Önskemålet var tårta som liknar den som finnas på startsidan av min blogg. Rosa och romantisk så det fick bli med spets, en våningstårta och en enkel.

 
Jag glömde (!!??) fotografera tårtorna innan leverans! Hur kunde detta ske? Och jag kom inte på det förrän senare på kvällen och då var ju tårtorna redan ätna... Men som tur var hade de fotat tårtorna och kunde skicka bilder till mig! Tusen tack för det!

 


söndag 15 september 2013

MAX 8 år!!

Våran egna lilla kille blir större och större! 8 år! (Slut på föräldrapenningen...suck...) Och vilken beslutsångest han hade när det gällde sin tårta. Det blir ju liksom svårt när man får välja vad man vill... Till slut valde han sin gubbe på AQ - Adventures Quest. (Ett onlinespel för er som inte hänger med.)
Jaha?! Och det var ju lätt?! Men har jag sagt att han får välja så måste jag ju leverera! Så här är den!