fredag 23 december 2011

Jultårta för lokaltidningen!

God Jul!

Den här tomtetårtan gjorde jag när Katrineholms Kuriren skulle intervjua mig. Det blev en "man tager vad man haver"-tårta med blåbär, grädde och glasscreme. Måste ändå säga att jag blev nöjd med reportaget i tidningen och responsen bland släkt och vänner har varit jättekul! Tårtan åts sedemera upp av min svärmor och hennes arbetskamrater som jobbade på julafton...

lördag 17 december 2011

Pepparkaks ark.


Noas ark blev temat för årets pepparkaksbak! Pojkarna fick av sin mormor pepparkaksutstickare i former olika djur och så kom idén om att göra Noas ark. Min mamma och jag kämpade med att limma ihop den! Men till slut blev den ganska fin och djuren kom på plats. En liten symbolisk regnbåge på taket fick det också bli.

lördag 10 december 2011

Blixten Mc'Queen susar fram!


Här kommer Blixten! Har susade hem till Joel på hans stora dag! Joel var extra nöjd med att det var en väg på tårtan. Hoppas att den smakade gott också! Fast barn har ju en tendens att faktiskt inte äta så mycket tårta... På kalaset för släkten kanske de kan ta en bit men på barnkalaset med kompisarna - vem hinner äta tårta då?! Glass brukar funka bättre. Men ibland är det värt en tårta bara för att få se förtjusningen i deras små ansikten!

lördag 3 december 2011

Misslyckad hästhoppning!


Frida fyllde 9 år och önskade sig såklart en tårta med hästtema! Hon fick en något bångstyrig häst som inte alls vill hoppa och ryttaren har hamnat i vattnet...
Figurerna är gjorda i marsipan och spånet är krossade mariekex. Fyllningen blev blåbär, grädde och mjölkcholkadfluff om jag inte minns fel.

lördag 26 november 2011

Alice doptårta.

Lilla Alice föddes i augusti. Vi kunde höra hennes stolta föräldrar, Annica och Dennis, på radion när P4 kom till BB och intervjuade dem! Nu i helgen skulle Alice döpas och jag fick äran att göra doptårtan! Det blev en klänning med rosa band.

Innehållet var blåbär, grädde och glasscreme.
Täckt med smörkräm med vaniljsmak samt sugarpaste och kristyr.

lördag 29 oktober 2011

Prinsessan Ariel och hennes vänner.

Mina barns kusin Leia fyller 5 år! Och vad gillar tjejer som är 5 år? Jo, Disney-prinsessorna såklart! Och för Leia är det Ariel som är favoriten.
Ariel med sina vänner Blunder och Sebastian.

Lite sjögräs och bubblor får Blunder simma runt i...
Det blev inga bra bilder på tårtan men det upptäckte jag några tuggor för sent... Finast blev egentligen Sebastian men de bilderna blev suddiga. :(
Ariels nederdel gjorde jag fjällig med hjälp av ett sönderklippt sugrör och sen penslade jag på lite glitter. Alla dekorationer är gjorda i marsipan.

torsdag 20 oktober 2011

Projekt tårtor till Sävsta skolan.


Sävsta skolan i Vingåker har ett flerårigt projekt tillsammans med Cypern, Irland och Frankrike. Nu skulle lärare från de olika länderna komma hit till Vingåker. Jag fick fria händer men de önskade att loggan för projektet skulle vara med. Det är den ni ser på tårtan i mitten, en färg palett med de olika ländernas flaggor. Och flaggorna fick bli temat på de andra tårtorna också! Det blev väldigt uppskattat vad jag hörde!

Det blev olika innehåll på alla tre tårtorna. En med chokladbotten, hallon och mjölkchokladfluff. En med hallon/blåbär och glasscréme. Och en med blåbär och geléhallonfluff. Alla är täckta med marsipan och även dekorationerna är gjorda i det.