lördag 18 februari 2012

Hämndlysten älg på cupcake.



Så var det dax för kompisens sambo att fylla 40! Hon ville ha en liten överraskning åt honom så det fick bli en cupcake. Han är elektriker och hans intressen är bl.a. jakt och slalom. Tanken var att få med lite av både yrke och fritid men en cupcake är inte så stor så det blev platsbrist! Jakten fick bli huvudtemat... En smygande älg med gevär och siktet inställt på HÄMND!! Siffran 40 formad av en elkabel fick symbolisera yrket. Grattis Anders!

En chokladcupcake med nötcremés fyllning. Täckt med smörkräm och marsipan. Modelleringar i marsipan.

lördag 11 februari 2012

Liams dop.

Min jobbarkompis och hennes man fick en liten sladdis för några månader sedan. Idag var det dop för lilla Liam. Hoppas att allt gick enligt planerna och att Liam var nöjd under cermonin!




Det blev ett litet namntåg på den ena tårtan och på den andra en dopbebis.



En tårta hade sockerkaksbotten med citrongrädde och hallon samt glasscréme. Täckt med citronsmörkräm och marsipan. Den andra tårtan hade chokladbotten med mjölkchokladfluff och glasscréme. Täckt med citronsmörkräm och marsipan. Tåget är gjort av marsipan och bebisen är modellerad av sugarpaste.

måndag 6 februari 2012

Iron Maiden cake!

Igår fick jag äran att göra en tårta med inspiration av hårdrock och Iron Maiden! Hur kul som helst! Men hårdrock...vad gör man då...? Efter lite surfande på Iron Maiden så blev det såhär.



Det rutinerade "hårdrocksögat" ser också att typsnittet på namnet är samma som Iron Maiden. Svart nagellack och nitar måste ju vara hårdrock! Hoppas att Micke blev nöjd!
Tårtan skulle vara glutenfri vilket jag blev lite nervös över. Mickes svärmor var dock så snäll att hon bakade den åt mig!! Jättefin och hög var den! Men nästa gång vågar jag nog göra den själv...

Tårtan innehöll blåbär med grädde samt glasscréme. Täckt med citronsmörkräm och marsipan. Handen är modellerad i sugarpaste.

söndag 5 februari 2012

Äkta prinsesstårta.

Prinsesstårta från ett konditori ser kanske inte ut som den här - men nog är den här mer prinsessig?! Rosa och glittrig med hjärtan, fjärilar och prinsesskrona! Äkta prinsess! :)

Prinsessan Jill fyller fyra år.


En svärm med fjärilar.
Jill fyllde fyra år och visst passar det med prinsesstema då! Kronan är gjord i flowerpaste, det är en sorts sockermassa som stelnar snabbt och därför är lättare att göra tunna modeller av. Så värst gott är det nog inte...

Innehållet består av blåbär med grädde samt glasscréme. Tårtan är täckt med citronsmörkräm och marsipan.

söndag 29 januari 2012

Darth Vader.

Det finns en nybliven 7-åring i Katrineholm! Han heter Jeremia och han ska firas såklart! Star Wars är poppis i den åldern och hans mamma och pappa överraskade honom med den här tårtan. Jag fick fria händer under temat Star Wars  och det här är vad det blev:

Darth Vader


Jag måste ju säga att jag gillar svarta tårtor! Det ser så coolt ut! Och man kan ju undra om det smakar lakrikts? Nej, det gör det inte. Det är vanlig marsipan.
Hoppas att Jeremia och hans familj blev nöjda och hade ett roligt kalas!

Tårtan är gjord med chokladbotten och fylld med jorgubbssylt, glasscréme och Dumlefluff. Täckt med chokladsmörkräm och marsipan.

söndag 22 januari 2012

Lilla systeryster fyller 30!

Min "lilla" syster fyllde 30 år nu i veckan! Jag fick fria händer när det gällde att fixa tårtorna till festen. Jättekul! Två saker poppade direkt in i huvudet på mig...nu gällde det bara att göra tårta av idéerna också! Den tredje tårtan blev helt enkelt ett förtydligande av hur gammal Anna egentligen är nu...

...nämligen 30 år! :O


Sen var det dags att äntligen betala alla de pengar jag blivit skyldig min lillasyster genom åren. Ni förstår att även om jag verkar snäll nu så har det inte alltid varit så. Jag vet...chockerande! Men varje gång jag råkade få min syster att gråta så sa jag snabbt:
- "Schhhh, du får alla mina pengar!" Och det funkade varje gång!! Hon slutade gråta trots att hon aldrig fick några pengar. Så nu var det dags att betala tyckte jag och gjorde den här tårtan åt min lilla lättlurade syster! :)


Nu blir hon rik som ett troll!


Sen var det den sista tårtan. Min syster är en sann estet och har alltid varit intresserad av kläder, smink och frisyrer. Hon har alltid haft sin egen stil och varit (och är fortfarande) snygg i allt!! Men hon har ett problem...skor... Hon älskar skor och det verkar som om hon har miljoner av dem! Hon köper nya hela tiden men kommer oftast fram till att de inte riktigt levde upp till hennes förväntningar! Så där står de... Så nästa tårtas tema var självklart - skor!

En rockig sko till min musikaliska syster!



Festen för Anna var igår och den var jätte lyckad! God mat (och tårta) och roliga lekar samt fin musik. Min lilla syster har en känslig konstnärs själ och blev så glad över tårtorna så att några tårar föll... Bra betyg känns det som! :)

Tårtorna innehöll hallon tillsammans med lemoncurd-grädde samt glasscreme. Täckta med vaniljsmörkräm och marsipan. Skon är gjord i sugarpaste som sen målats med svart pastafärg och silverfärg.

Lego Indiana Jones!

Idag firades Wilmer som fyller 7 år! Han önskade sig Lego Indiana Jones och här är han! Grattis Wilmer!
Indy ser tuff och orakad ut...



Tårtan är fylld med blåbär och grädde samt glasscreme (en blandning som består av vaniljkräm och vispad grädde). Täckt med vaniljsmörkräm och marsipan. Indy är också gjord i marsipan.