söndag 27 maj 2012

Min födelsedag och Mors Dag!

Jaha, så fyller man själv år då....34år. Jag har hållit på hela veckan med bröllopstårtorna så jag har inte riktigt prioriterat min egen födelsedag. Och först tänkte jag inte alls ha tårta då för jag trodde jag skulle vara trött på det efter att ha gjort sex tårtor. Men så slog jag till i alla fall...med en tårtbuffé!!
Det blev så körigt att jag nästan inte hann med! Som tur var kom mina föräldrar och hjälpte mig! Pappa dukade och mamma garnerade med frukt - tack!


Längst upp till höger ser ni en chokladtårta. Rocky Road mousse med Dumle och krossad mjölkchoklad varvat med jordgubbsmousse.
De två till höger innehåller kolasås gjord av kondenserad mjölk samt persikomousse med persikobitar. Garnerade med spritsad grädde, kiwi och lite jordgubbar.
Sen har vi två till vänster som också är garnerade med spritsad grädde och frukt. De innehåller passionsfruktsmousse och marsangrädde.
De två små som står längst fram innehåller skivade jordgubbar och grädde och är spacklade med Cheesecakefrosting. En liten snygg jordgubbe och några pärlor på...


Den här lilla godingen fick höga betyg både av släkten och jobbarkompisarna. Cheesecake frosting var mycket gott och passade bra till jordgubbar.


Passionsfruktsmousse var också jättegott!! Min favorit måste jag säga! Syrligt och friskt! Jordgubbsmousse smakade också riktigt bra. Rocky Road moussen blev lite för mycket, den var riktigt söt och nästan sliskig... Persikomoussen smakade för lite och försvann bland resten av smakerna. Kolasås är gott och många av gästerna gillade den. Jag tycker nog att den passar bättre på kakor tror jag...
Men visst var det roligt med buffé! Fast man blev sjukt mätt.... :P

lördag 26 maj 2012

Bröllopstårta med försommartema.

Den vackraste dagen den här sommaren så gifte sig Charlotte och Kalle! Och jag fick äran att göra deras tårta. Deras bröllop skulle gå i vitt och grönt - försommarfärger. Jag hade fått lite information om brudparet och deras intressen som är slalom och mountainbike. De hade även planer på att cykla tandem om vädret tillät på den stora dagen.
Det skulle vara sex tårtor så det fick bli två huvudtårtor och fyra andra.

Det här blev huvudtårtan. Brudparet myser i gräset efter sin cykeltur.

Charlotte & Kalle.

Här är tandemcykeln.

En liten picknick korg och en rutig filt i gröngräset.

Så här såg de andra fyra tårtorna ut. En liten kvist med äppelblom.


Tack till brudparet för förtroendet! All lycka önskar jag er!

Alla tårtorna var fyllda med hallon och lemoncurdgrädde samt marsangrädde. Spacklade med citronsmörkräm och täckta med vit marsipan. Dekorationer i marsipan, sugarpaste och flowerpaste.


lördag 5 maj 2012

Backpacker cake!!

Det är så roligt med lite annorlunda tema på tårtan! Min jobbarkompis dotter fyller 20 år och familjen försökte komma på något kul tema till hennes tårta. Det var svårt men till slut blev det temat resa! Hon ska nämligen ut och se världen senare i år...


Det är mycket saker man måste ha med sig på en sån här resa. Här är i alla fall det viktigaste! Resan bär av från Sverige...


...till Nya Zeeland!!


Enligt min kompis så har dottern slagit sig ganska mycket genom åren och till och med fått sy flera gånger. Så en STOR förbandslåda är ett måste! :)


Alla äventyr kräver en karta! Födelsedagsbarnet skulle dessutom blir pirat när hon blev stor...


Kamera, bra skor och toapapper kan vara livsviktigt i många lägen!


Och sist men inte minst...ett pass - ganska viktigt det också!
Då fattas bara ett grattis och en lyckönskan!! :)

Tårtan består av hallon med lemoncurdgrädde samt glasscreme. Täckt med citronsmörkräm och marsipan. Världsdelarna är gjorda i sugarpaste och alla dekorationer i marsipan.

fredag 27 april 2012

Pensionstårta.

Min svägerskas chef går i pension och de ville överraska honom med en rolig tårta. Vad jag förstår så tar chefen inte ledigt så ofta. Men varje år i maj tar han en semesterdag, hyr en vertikalkärare och går loss på gräsmattan!


 Och här ligger han nu... Utmattad vilar han upp sig på den otroligt snygga gräsmattan! När min svägerska kom och hämtade tårtan kom hon på att han har mustasch också. Så det var bara att sätta dit en, men det kom ju så klart inte med på fotot då.


Huset han bor i fick inte riktigt plats på tårtan så det fick bli en brevlåda. Det är gjord i sugarpaste och målad med silverfärg.


Här är vertikalskäraren och ett par säckar med mossa och gräs. Chefen och vertikalskäraren är gjorda av sugarpaste och säckarna är gjorda av marsipan. Gräset är kokos som jag färgat med karamellfärg. 

Själva tårtan är fylld med hallon och lemoncurdgrädde samt glasscreme. Täckt med citronsmörkräm och marsipan.

lördag 14 april 2012

A Darth Vader cake - igen!

Populärt är det...Star Wars... Och coolaste figuren verkar vara Darth Vader! Den här tårtan önskade sig Eric och Anton när de fyllde 4 och 7 år! Den är lite utvecklad från förra gången då det fanns ett önskemål om en hals. Blev bra med hals tycker jag! :)


Tårtan består av sockerkaksbotten med jordgubbssylt och glasscreme. Täckt med vaniljsmörkräm och marsipan. Ja, det svarta är bara marsipan, ingen lakrits... ;) Gott var det visst i alla fall och grabbarna var mycket nöjda!

fredag 6 april 2012

Påskbuffé.

Till påsk blev jag sugen på att göra ett efterrättsbord! I stället för den traditionella påskmaten grillade vi kyckling och hade potatisgratäng till samt diverse mumsiga tillbehör. Mycket smaskigt! Men buffé-grejen saknas ju då och därför fick det bli buffé till efterrätten!


Jordgubbar, physalis, honungsmelon, vindruvor, päron, mango och färsk annanas ligger och väntar på att doppas i chokladfontänen. Mjölkchoklad naturligtvis... Det fanns även marshmallows och kanelskorpor samt nyheterna Ballerina marängswiss och Singoalla Cheescake Strawberry.


En liten vaniljmuffins med lemoncurdgrädde och ett hjärta i mörk choklad.



Halloncheescake med vit choklad samt Oreopops. Oreopops är klubbor gjorda av Oreo-kex mixat med Philadelphia som sedan rullas till bollar och doppas i choklad. Här garnerade med passande strössel.

Och vad är påsken utan marsipankycklingar?! Dessa små raringar gjorde jag och min 9-åring tillsammans, i vad som blev en liten kycklingfabrik. ;) Han kände sig först pressad över att jag ville att alla skulle vara likadana men sen upptäckte han att det inte var så svårt! Och visst blev de fina!!

fredag 23 mars 2012

Handbollstårta.

Oj, oj... En tonårstjej som önskar sig en handbollstårta! Hjälp! Hur kul är en handboll? Idétorka! Men om man pratar runt lite bland kompisar så kan man få idé-hjälp. :) Min jobbarkompis Anna kläckte idén om en hand som håller i en boll. Hmm....efter lite klurande så kände jag att det kanske skulle gå. Och så här blev det!

GRATTIS MOA!!!

Lite rött nagellack så man fattar
att det är tjejhandboll vi snackar om!

Solen lyser på vinnarhanden!
Tårtan är fylld med hallon/blåbär och grädde samt glasscreme. Täckt med vaniljsmörkräm och marsipan. Handen är gjord av sugarpaste och naglarna målade med pastafärg. Bollens innanmäte gjorde jag av ricecrispies blandat med smälta marshmallows. Sedan täckte jag bollen med marsipan. Jag lät den vara oknådad för att få en sliten look på bollen. Medaljen är också den gjord i marsipan och målad med guldfärg.